D - vitamiini on tarpeellinen ihmiselle. Sen saaminen on lähes olematonta talviaikaan. 

Mistä saadaan tuota UHB valoa? Eikö aikuinen ihminen nyt tajua, että D -vitamiiniä otetaan auringonvalosta. Eikä UHB valo ole sitä D -vitamiiniä. Sitä suojaa maan otsoni kerros. UVB-säteily on yhdistetty ihosyöpiin, kuten melanoomaan. Ultraviolettisäteily muuntaa ihosolujen DNA:ta aiheuttaen tymiinien välille kovalenttisia sidoksia, jolloin syntyy tymidiinia. Tymiinidimeeri aiheuttaa DNA-ketjuun "mutkan" tai taipuman, jonka yli DNA-polymeraasi ei pysty kulkemaan. Dimeeri ei mahdu DNA polymeraasin aktiiviseen kohtaan ja DNA-synteesi pysähtyy. Jos solu omat korjausmekanismit eivät pysty korjaamaan virhettä DNA-ketjussa, siihen syntyy pysyvä mutaatio. Mutaatiot voivat johtaa proteiinien vääränlaiseen laskostumiseen ja niiden toimintakyvyn muutokseen. Pahimmillaan DNA-mutaatiot voivat kokonaan estää tärkeiden proteiinien toiminnan, mikä voi johtaa solun säätelyjärjestelmien häiriintymiseen. Solun kontrolloimaton kasvu ja jakaantuminen johtavat edelleen syövän syntyyn. Säteilyn mutageenisyyden voi havaita altistamalla bakteereja ultraviolettisäteilylle. UVB-säteily aiheuttaa myös kaihia[16], heikentää ihmisen immuunipuolustusta[17] ja voi lisäksi aiheuttaa silmissä valonarkuutta ja vetisyyttä. Joka viides suomalainen kärsii UVB-herkkyydestä johtuvasta monimuotoisesta valoihottumasta (MMVI)[18]. UVC UVC-säteily on vaarallisinta, koska sillä on säteilyalueista lyhin aallonpituus ja siten suurin fotonin energia. Se imeytyy kokonaan otsonikerrokseen. Otsoni absorboi voimakkaasti UVC-säteilyä, ja se myös synnyttää tavallisista happimolekyyleistä otsonia.

D-vitamiinin saanti heikkenee talvella D-vitamiinin tärkein tehtävä on lujittaa luitamme. D-vitamiinia tarvitaan sekä luuston muodostumiseen kasvuiässä että luukudoksen ylläpitoon aikuisiässä. D-vitamiini vaikuttaa myös useimmissa puolustusjärjestelmän soluissa ja säätelee satojen eri geenien toimintaa. D-vitamiinin kaikkia terveysvaikutuksia ei todennäköisesti vielä edes tunneta. Onkin tärkeää huolehtia D-vitamiinin riittävästä saannista erityisesti talvella, jolloin sitä ei muodostu iholla auringonvalon vaikutuksesta. ”Liian vähäinen D-vitamiinin saanti heikentää luukudosta, mikä voi johtaa lapsilla riisitautiin ja aikuisilla osteoporoosiin sekä lopulta osteomalasiaan eli luukudoksen pehmenemiseen”, kertoo tutkija Maija Miettinen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (THL).

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01044#s1 Tärkein D-vitamiini on D3-vitamiini (kolekalsiferoli), jota kesällä syntyy runsaasti ihossa auringon ultraviolettisäteilyn (UVB-säteily) vaikutuksesta. Luonnollisissa elintarvikkeissa D3-vitamiinia on merkittäviä määriä vain kalassa. D-vitamiinin määrä ilmoitetaan kansainvälisinä yksikköinä (KY) tai mikrogrammoina (µg, mikrog). 1 mikrog = 40 KY. Aurinko ja D-vitamiini Kesällä auringon UV-säteily tuottaa noin 15 minuutin kokovartaloaltistuksessa vaaleaihoisilla jopa 250 mikrog D-vitamiinia. Useat tutkimukset osoittavat, että kahden viikon auringolle altistuminen kohotti kalsidiolin määrän noin 70 nmol/l tasolta noin 120 nmo/l tasolle. Luonnon UV-säteilystä saatu kalsidiolipitoisuus ei tavallisesti ylitä tasoa 200 nmol/l, eikä auringon tuottaman D-vitamiinin aiheuttamaa myrkytystä tunneta. D-vitamiinin saanti heikkenee talvella D-vitamiinin tärkein tehtävä on lujittaa luitamme. D-vitamiinia tarvitaan sekä luuston muodostumiseen kasvuiässä että luukudoksen ylläpitoon aikuisiässä. D-vitamiini vaikuttaa myös useimmissa puolustusjärjestelmän soluissa ja säätelee satojen eri geenien toimintaa. D-vitamiinin kaikkia terveysvaikutuksia ei todennäköisesti vielä edes tunneta. Onkin tärkeää huolehtia D-vitamiinin riittävästä saannista erityisesti talvella, jolloin sitä ei muodostu iholla auringonvalon vaikutuksesta. ”Liian vähäinen D-vitamiinin saanti heikentää luukudosta, mikä voi johtaa lapsilla riisitautiin ja aikuisilla osteoporoosiin sekä lopulta osteomalasiaan eli luukudoksen pehmenemiseen”, kertoo tutkija Maija Miettinen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (THL). https://www.itsehoitoapteekki.fi/artikkelit/vitamiinit-ja-hivenaineet/mika-on-d-vitamiinin-saantisuositus/ Pimeä talvi voi ehdyttää elimistön D-vitamiinivarastot. Tarkista ohjeillamme, saatko riittävästi D-vitamiinia. Kerromme vitamiinisarjamme ensimmäisessä osassa myös, miten D-vitamiini vahvistaa elimistön puolustusjärjestelmää. D-vitamiinin saantisuositus ei varsinkaan Suomen talvessa täyty luonnostaan. Alle 18-vuotiaille lapsille, odottaville äideille sekä yli 75-vuotiaille suositellaan D-vitamiinilisää ympäri vuoden riittävän saannin varmistamiseksi. Myös terveiden, työikäisten aikuisten kannattaa käyttää D-vitamiinivalmisteita loka-maaliskuussa, jos ruokavalioon ei kuulu päivittäin D-vitaminoituja maitotuotteita ja margariinia sekä kalaa 2–3 kertaa viikossa.