Kasteesta on paljon väitelty. Onko lapsikaste oikea tai pitääkö olla uskovien kaste? Pitääkö kaste suorittaa upottamalla tai valelukasteena. Minä itse olen lapsikasteen ja valelukasteen kannattaja. Upotuskasteesta ei ole muuta todsitetta, kuin että olivat vedessä ja että vettä oli paljon, mutta tämä on vain että vesi oli puhdasta. Missään ei kerrota märistä vaatteista ja siitä, että köyhillä ei ollut kuin yksi vaate kerta. Kuinka tämä olisi onnistunut talvella? Ensimmäisenä helluntaina kastettiin Jerusalemissa n.3000 ihmistä ja tämä ei olisi ollut mahdollista Jerusalemissa suorittaa kaste upottamalla. Jerusalemista Gazan välillä ei ole kuin joku kevätpuro missä upottamiseen tarvittaisiin todella joku fakiiri. Filippus ei voinut kastaa Etiopian hoviherraa upottamalla. Filipin vankinvartian kodissa tuskin oli mitään uima-allasta missä oltaisiin voitu kastaa kaikki omaiset yöllä upottamalla vaan kaste suoritettiin valelemalla samoilla vesillä, millä pestiin Paavalin ja Silaan haavat. Ja tuskin Damaskossakaan missä Ananias kastoi Paavalin oli muuta kuin suorittaa kaste valeluna. 1 KOR.10: 1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi

2. ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä

3. ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa

4. ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

 

Juutalaisia ei upotettu vaan saivat kasteen pilvestä valeluna, myös lapset. Egyptiläiset upotettiin ja he hukkuivat. Olisiko helluntalaiset ja mormonit ym. jättänyt lapsensa egyptiläisille, kun eivä usko pelastuksestaan.

 

 

Lapsikaste on myös Raamatussa JOH.3: 5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. APT. 2: 39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."